was successfully added to your cart.

Winkelmand

handvat 2
handvatten
2 december 2019

Wat vinden je leerlingen van school? Doe een onderzoek!

Stel een klein onderzoek in wat je leerlingen van school vinden, wat ze van zichzelf vinden, welke lessen ze leuk vinden en welke lessen ze helemaal niet leuk vinden. Dit geeft je mega veel informatie over jouw leerling.  Sommige leerlingen zullen het heel leuk vinden om hierover te schrijven, andere…
Lees meer
handvat 1
handvatten
28 november 2019

28 handvatten om gemotiveerde leerlingen te krijgen en te houden

Je kunt als leerkracht nog zo enthousiast zijn, nog zo’n goede relatie hebben met je leerlingen, nog zo’n superleuke les hebben bedacht; soms zitten je leerlingen erbij alsof er echt niets leuks is aan school. Ze zuchten, hangen onderuit in hun bank, kijken naar de klok, alsof ze niet kunnen…
Lees meer
BlogLeerkracht
22 oktober 2019

De 4 meest krachtige woorden die je kunt gebruiken om positief je schooljaar te doorlopen

Dit schooljaar ga ik het anders doen. Ik ga goed voor mezelf zorgen.  Voldoende rust nemen, sporten, ‘s avonds na acht uur geen werk meer voorbereiden…   De praktijk wijst altijd anders uit. Het is de aard van het beestje denk ik, om voor de volle 100% ervoor te gaan.…
Lees meer
BlogLeerkracht
15 oktober 2019

Multitasken slecht? Zo werkt het wél

Als de klas aan het werk gezet is, kun je snel even wat nakijkwerk doen. Met een half oog houd je in de gaten wat Vera en Femke aan het doen zijn, je geeft nog snel een sticker aan een jarige die binnenkomt, en je neemt gauw een slok van…
Lees meer
Blog
5 oktober 2019

Hoe je de indeling van jouw klaslokaal kunt inzetten voor betere leerresultaten

Het is maandag, de eerste schooldag na de zomervakantie. Ik kom het lokaal in van de juf van groep 7, waar ik het komende jaar mijn talentlessen mag gaan geven. De tafeltjes staan verdeeld in groepjes. Samen met mijn assistent besluiten we de tafeltjes in een kring te zetten. Goed…
Lees meer
BlogLeerkracht
24 september 2019

Van vaste mindset naar groei mindset: hoe doe je dat?

Geven jouw leerlingen snel op? Willen ze eigenlijk geen nieuwe dingen oefenen omdat ze bang zijn dat ze het fout doen? Help hen een GROEI MINDSET te ontwikkelen. Met deze drie vragen krijgen de leerlingen inzicht dat fouten maken niet erg is, maar dat je er juist van leert!  …
Lees meer
BlogLeerkracht
9 september 2019

21 % van de onderwijsmedewerkers heeft te maken met een burn-out (en dat is flink boven het Nederlands gemiddelde)

Het is geen geheim, leerkracht zijn is HARD werk. Voor veel leerkrachten is het lesgeven fysiek vermoeiend, emotioneel uitputtend, en bij vlagen ook eenzaam.  Maar het kan ook anders. En het moet ook anders. Want het werk van de leerkracht  is te belangrijk. Het gaat immers om de toekomst van…
Lees meer
Leerkracht
1 september 2019

Hoe kun je je klaslokaal zo inrichten dat het inspirerend is voor elke leerling?

Hoe kun je je klaslokaal zo inrichten dat het inspirerend is voor iedere leerling? Deze week het thema ZINTUIGEN. Hoe belangrijk zijn zintuiglijke prikkels in je klaslokaal?    Ga je wel eens in een restaurant eten? Waar let je op bij de keuze voor het restaurant? Natuurlijk het eten zelf.…
Lees meer
Leerkracht
29 augustus 2019

Hoe je betere leerresultaten kunt behalen bij jouw leerlingen zonder veel extra voorbereidingstijd

Toen ik zelf nog op de basisschool zat, lang geleden, keek ik vooral veel uit het raam. Bijna alles wat de juf of meester vertelde, ging langs mij heen.  Later, toen ik ging studeren, kwam ik erachter dat dit niet eens zo raar was. Maar 10 % van wat er…
Lees meer
concentratie
Leerkracht
15 augustus 2019

Waarom onze leerlingen zo’n moeite hebben met concentratie?

Mijn klas is aan het werk. Goed geconcentreerd, zo lijkt het. Toch zie ik vanuit mijn ooghoek dat Yannick bezig is met het maken van een vliegtuigje, dat Clara heel zachtjes aan het praten is met haar buurvrouw, en dat zowel Klaas als Eva kijken naar die bromvlieg in de…
Lees meer