BlogNieuws

Creativiteit als kernvak voor ons onderwijs: ja of nee?

Door 9 augustus 2018 Geen reacties
Creativiteit

Laten we eerst eens kijken aan wie je denkt  als je het hebt over creatieve beroepen.

Denk je aan dansers, muzikanten, acteurs, zangers?
Yep.
Maar er zijn meer beroepen waarbij creativiteit een belangrijke rol speelt.
Denk aan beroepen als natuurkundige, zakenman, techneut, astronaut.

Is dit raar?

Laat ik een paar beroemde voorbeelden noemen.
Het is creatief denken waardoor Einstein zijn grote ontdekkingen heeft gedaan.
Het is creatief denken waardoor astronaut Wubbo Ockels en André Kuipers hun ruimte avonturen hebben beleefd.
Het is creatief denken waardoor zakenlieden als Richard Branson succesvol zijn geworden.
Het is creatief denken waardoor  topkok Jamie Oliver zo bekend is geworden.

De voorbeelden laten zien dat creativiteit niet zo makkelijk te definiëren is.

Laten we kijken hoe we creativiteit kunnen definiëren. Wat is creativiteit?

Is creativiteit een aangeboren talent, dat je nu eenmaal hebt of niet?
Nee.
Je  kunt  natuurlijke aanleg hebben voor dansen, zingen, of muziek maken. Maar creativiteit is niet zozeer een aangeboren talent, maar ook en vooral een manier van denken, die kan worden getraind en ontwikkeld.

Conclusie

Hiermee komen we op twee conclusies:
1.Creativiteit is een belangrijke pijler voor onze maatschappij.
2.Creativiteit is vooral een manier van denken, die kan worden ontwikkeld.

Dan rest de vraag, welke rol speelt creativiteit in ons onderwijs?

Creativiteit speelt nu nog een ondergeschikte rol in ons onderwijs. Het is de taal van de rechterhersenhelft en als zodanig net zo wezenlijk als het andere deel van onze hersenen.

Een mens functioneert niet alleen door kennis en verstand, maar ook door zijn vermogen om te verbeelden, te associëren en, vooral, om te gaan met toeval. In het onderwijs krijgt de ontwikkeling van de rechterhersenhelft nauwelijks of onvoldoende aandacht.

Hoe komt dit?

In het huidige onderwijs is meetbaarheid het kernwoord. Ons onderwijs moet meetbaar zijn. Pas dan kunnen we met zekerheid aangeven wat de kwaliteit is van ons onderwijs. Cito scores voor taal en rekenen zijn meetbaar.

Is creativiteit meetbaar?

Goed nieuws

Lector Jeroen Lutters van hogeschool ArtEZ kreeg 30.000 euro subsidie voor een onderzoek waarin hij hoopt aan te tonen dat creativiteit meetbaar is. Lutters houdt zich al ruim acht jaar bezig met creativiteit. Hij voorspelt een revolutie in het onderwijs.

Hij geeft aan:

“De huidige samenleving en ook het bedrijfsleven staan te springen om creatieve mensen.”

“Creatief denken is de sleutel tot de toekomst”

Mijn mening: Je kunt er niet omheen: creativiteit MOET er komen als kernvak in ons onderwijs.

Ps. Ik denk dat je hier heel veel kinderen er een groot plezier mee doet.

Geef een reactie