De vier belangrijkste leerstrategieën zijn:

 

  1. Overzien – het inzetten van kennis over leren en hoe je dat het beste kunt doen
  2. Vooruitkijken – het plannen van leerwerk in termen van taken, tijd en prioriteiten
  3. Herhalen – het letterlijk herhalen van de stof
  4. Het nut zien – het verkrijgen van inzicht in de waarde van leerstof en dat gebruiken om jezelf te motiveren

Aan deze vier wil ik graag een vijfde leerstrategie toevoegen:

Leerstrategie 5: Jezelf kennen – het inzetten van kennis die je over jezelf hebt als het gaat om leren

Aan de hand van het verhaal van Coen zal ik de bovenstaande leerstrategieën verduidelijken.


Eerst wat informatie over Coen

Coen is met  10 jaar bij mij in de praktijk gekomen. Hij heeft een zware vorm van dyslexie en alle extra hulp op school heeft niet geholpen. School heeft het opgegeven en ook Coen lijkt alle vertrouwen in zichzelf verloren te hebben. Gelukkig is zijn moeder ervan overtuigd dat Coen over veel kwaliteiten beschikt en dat hij met die kwaliteiten echt wel verder kan komen dan waar hij nu is.

Leerstrategie 1: overzien

Een leerling die de leerstrategie overzien gebruikt, heeft helder welke leerstrategieën hij tot zijn beschikking heeft om een taak uit te voeren.

Als Coen met 10 jaar bij mij komt, heeft hij 1 ding helder. Hij kan duidelijk uitleggen aan mij dat de manier waarop je op school lezen en schrijven leert, NIET werkt bij hem. Want: De juf legt de stof uit, maar hij snapt het niet. Daarna krijgt hij extra oefeningen bij de RT’er, maar hij snapt er nog steeds niets van.

Hij kan zelf niet uitleggen waarom hij het niet kan onthouden of welke manieren beter bij hem zouden passen.

Op school snapt de juf mij niet, en ik snap de juf niet

Coen overziet dus op geen enkele manier hoe hij de kennis van leren zou kunnen toepassen op een manier die bij hem past.

Leerstrategie 2: vooruitkijken

Een leerling die de leerstrategie vooruitkijken gebruikt, plant zijn werk in termen van taken en tijd en stelt prioriteiten.
Coen geeft aan dat hij op school geen planning heeft.

Ik krijg mijn taalwerk toch nooit af. En als het af is, dan is het niet goed.

Hij vindt het wel jammer overigens, want tekenen en knutselen vindt hij wel leuk, en daar heeft hij dan te weinig tijd voor.
Coen heeft geen idee hoe hij kan vooruitkijken, hoe hij dit kan oplossen. Want als de juf het al niet weet, hoe moet hij het dan weten?

Leerstrategie 3: herhalen

Een leerling die de leerstrategie herhalen inzet, herhaalt de stof letterlijk (en past hem toe)

Herhalen, dat doet Coen wel. Hij leest de stof, 1 keer, 2 keer, 3 keer. Hij maakt oefeningen, precies zoals ze op school willen. Maar wat hij leest, blijft niet hangen.

Ik kan net zo goed Chinees lezen, het maakt toch niks uit

Dus herhalen (op deze manier) helpt niet voor Coen.

Leerstrategie 4: het nut zien

Een leerling zal veel sterker gemotiveerd zijn om zich in te zetten voor een taak of opdracht als hij daarvan het nut inziet. Als hij geen idee heeft wat hij ermee kan, dan zal de motivatie (logischerwijs) ook veel minder zijn.

Coen weet wat hij later wil worden: botenmaker.

Ik weet wat ik wil worden later: botenmaker. En hiervoor heb ik een opleiding nodig.

Coen ziet dus echt wel het nut in van school. Helaas ziet hij niet hoe hij dit voor elkaar kan krijgen.

We zijn inmiddels 2 jaar verder.

In de afgelopen 2 jaar zijn Coen en ik  intensief aan de slag gegaan met leerstrategieën. Welke manier van leren past bij Coen? We zijn erachter gekomen dat Coen sterk visueel en kinesthetisch is ingesteld. Veelal met klei hebben we het lezen en schrijven aangepakt.

Het resultaat?

Manon,  ik heb voor begrijpend lezen Havo-Vwo niveau!

Wat een fantastisch resultaat!
Maar wat nog fantastischer is, heeft te maken met

Leerstrategie 5: Jezelf kennen

Coen weet inmiddels heel goed wat hij nodig heeft om te kunnen leren, welke leerstrategie bij hem past, hij kan dat heel goed overzien. Ook weet hij op welke manier hij de leerstof moet herhalen. Het nut hiervan zag hij al in: hij wil boten maken en daarvoor moet hij leren.

De opmerkzame lezer zal zien dat er  nog 1 leerstrategie  overblijft:

Vooruitkijken, het plannen van huiswerk.

Klopt.

En dit is wat Coen hierover zei:

Manon, wanneer gaan we nu het plannen van huiswerk doen? Want dat kan ik echt niet!

Over zelfkennis gesproken…

Geef een reactie