was successfully added to your cart.

Winkelmand

BlogDyslexie

Creativiteit | De kwaliteit van dyslectische kinderen

Door 17 januari 2019 2 reacties
Creativiteit

Als je mijn blogs vaker leest, weet je dat ik in mijn werk als coach van kinderen met dyslexie, vaak positief verrast ben over de creatieve oplossingen die dyslectische kinderen aandragen om aan de slag te gaan met spelling.

Toch gebeurt het even vaak dat ik degene ben die de leerling moet wijzen op de kwaliteiten en talenten die het in huis heeft. Het kind is namelijk zo gefocust op wat het NIET kan, dat het zijn talenten niet meer ziet. En als hij het dan ziet, al dan niet met wat hulp van mij, dan gelooft hij echt niet dat het inzetten van deze kwaliteit kan helpen om spelling te oefenen.

Creativiteit is een kwaliteit 

Ik wil graag een kwaliteit noemen die dyslectische kinderen bij uitstek bezitten:

CREATIVITEIT

Ja, echt, creativiteit. En dan heb ik het niet over het kind dat heel goed kan schilderen, dansen of muziek maken.

Ik heb het over het talent om problemen en andere complexe zaken op een geheel eigen en originele wijze op te lossen.

Creativiteit in het onderwijs

Creativiteit is een kwaliteit die in het onderwijs niet gestimuleerd wordt. Je wordt immers geacht te luisteren naar de juf of meester en niet zelf allerlei creatieve oplossingen te bedenken.

Het gevolg daarvan is dat deze kwaliteit niet of nauwelijks ontwikkeld wordt.

Dit is bijzonder jammer. Sterker nog, het is een risicofactor. Het is een risicofactor dat het kind de mogelijkheden die het WEL heeft, niet gebruikt.

Fact: het brein lijkt op een spier, je zult het moeten onderhouden om zijn kracht te bewaren. En als je niets doet met de kwaliteit die er is, dan zal deze zwakker worden.

Dit is:

  1. Schadelijk voor het kind dat ondanks alle goede bedoelingen van leerkrachten en ouders denkt dat het dom is.
  2. Een enorme gemiste kans voor onze maatschappij die kinderen met deze talenten hard nodig zal hebben in de toekomst.

7 tips om creativiteit te stimuleren 

Zorg dus voor mogelijkheden om jouw kind zijn of haar creativiteit te benutten.

Tips:

  1. Laat ze meedenken: problemen oplossen
  2. Uitdagende puzzels, lego
  3. Verhalen vertellen
  4. Bouwen (hutten, kapla, huizen)
  5. Kleuren (en dan niet inkleuren, maar echt tekenen)
  6. Dagdromen
  7. Strategische spellen op de computer

Wil je meer tips?

Ik brainstorm graag met je mee over mogelijkheden voor jouw kind. Vind ik hartstikke leuk! info@brightbrain.nl

Doe met met het gesprek 2 reacties

  • R O B schreef:

    Heb je ook een theoretis he onderbouwing bij deze aanname? Ik wil je ook graag geloven maar je staat gewoon sterker met een onderzoek waar uit blijkt dat je gelijk hebt.

    Overigens denk ik dat jouw bewering voor ALLLE kinderen geldt en dat het onderwijs vooral kinderen leert hun creativiteit te dimmen.

  • Manon schreef:

    Hi Rob,

    Leuk dat je reageert op mijn blog. Naast mijn coachwerk met dyslectische kinderen houd ik me ook bezig met brain-based teaching & learning en geef ik hier webinars over. Creativiteit is een belangrijke pijler in het breinvriendelijk leren. Breinvriendelijk leren is wetenschappelijk onderbouwd en wordt door onderwijsexperts als het bijvoorbeeld het HCO uitgedragen.

    Daarnaast is creatief denken een van de 11 vaardigheden in het nieuwe model van de 21e eeuwse vaardigheden.
    Er is internationaal brede overeenstemming over het belang van creatief denken en de aandacht die het zou moeten krijgen in het onderwijs (Barak, 2009; European Parliament and the Council, 2006; Sweller, 2009; Thijs, Fisser, & Van der Hoeven, 2014; Wyse & Ferrari, 2014).
    De aandacht die het heeft in de documenten die sturend zijn voor de curricula van het onderwijs, is nog zeer beperkt.

    Dus ja: genoeg onderbouwing om hier een lans voor te breken!

    Ben benieuwd vanuit welke interesse jij je vraag hebt gesteld!

    Hartelijke groetjes,
    Manon

    Ps. Als je meer wilt weten over brain-based teaching & learning kun je mij volgen op mijn facebookpagina Manon-brain=based teaching & learning.

Geef een reactie