was successfully added to your cart.

Winkelmand

handvatten

Is een rustige klas niet meer haalbaar?

Door 19 februari 2020 Geen reacties
handvat 10

Er was eens een klas…
Een klas die ik maar niet rustig kreeg. Een klas bij wie iedereen op iedereen reageerde. Ik stond voor de klas, maar moest regelmatig mijn stem verheffen voordat ik de aandacht kreeg. 

Oplossingen waren nodig. 

Dit was mijn stappenplan.

1.Zoek uit waar het probleem zit.

Vaak zijn er verschillende brandhaardjes die 1 centraal probleem kenmerken. Focus op het kernprobleem.

In mijn klas was het zo dat het merendeel van de kinderen geen vertrouwen had in zichzelf en zich daardoor gewoon overschreeuwde. Daarnaast waren er kinderen die wel vertrouwen hadden in zichzelf, maar die de stof snel snapten, zich verveelden en zich daardoor maar met iedereen gingen bemoeien.

2.Brainstorm over verschillende mogelijke oplossingen.

Stop met jezelf te bekritiseren, maar benoem voor jezelf gewoon alle mogelijke oplossingen die in je hoofd opkomen. Denk out of the box! Neem 10 minuten hiervoor.
Wat bij mij onder andere in mij opkwam was:
-De klasindeling veranderen, omdat in groepjes zitten te onveilig was.
-Zorgen voor een interessant aanbod voor die kinderen die snel klaar waren
-Tussendoor of aan het eind van een onderdeel een bewegingsspel
-Filmpjes die laten zien die te hebben met het probleem
-Bij de lastigste kinderen een gesprek: wat heb jij nodig?
-klassikale evaluatie met vraag: wat wil jij?

Voor mijzelf hielp het enorm om tegen mezelf te zeggen dat kleine stapjes beter werken dat 1 grote stap. 

3.Kies de drie beste oplossingen. 

Visualiseer de mogelijke effecten van elke oplossing. Kies er een die de grootst mogelijke kans biedt op succes en maak een plan om dit uit te voeren.

4.Voer je oplossing uit.

Ikzelf koos als eerste maatregel voor het aanpassen van de klasindeling.

Zo’n 75% van de klas kreeg een tafeltje apart. 

5.Evalueer het (al dan niet) succes van je oplossing. 

Als de oplossing werkt – fantastisch. Zo niet, maak wat aanpassingen op het gekozen plan, en ga ermee door. Als het echt niet gewerkt heeft, dan weet je dit ook, en ga je terug naar je brainstormlijst en kies een andere oplossing. Herhaal stap vier en vijf totdat je een oplossing hebt bedacht die werkt. 

In mijn voorbeeld: Aparte tafeltjes. Dit is het systeem waar de kinderen aan gewend zijn op deze school, dus dat hielp. Het begin was er en daar was ik heel blij mee. 

Heel eerlijk? Ik leg de lat hoog en wat ik wil is dat de veiligheid onderling in de klas verbeterd wordt. Dat bereik ik niet met aparte tafeltjes. To be continued…

Direct makkelijk en gratis aan de slag met
brain-based lesgeven?

Geef een reactie