was successfully added to your cart.

Winkelmand

handvatten

28 handvatten om gemotiveerde leerlingen te krijgen en te houden

Door 28 november 2019 Geen reacties
handvat 1

Je kunt als leerkracht nog zo enthousiast zijn, nog zo’n goede relatie hebben met je leerlingen, nog zo’n superleuke les hebben bedacht; soms zitten je leerlingen erbij alsof er echt niets leuks is aan school. Ze zuchten, hangen onderuit in hun bank, kijken naar de klok, alsof ze niet kunnen wachten totdat deze schooldag voorbij is. 

Hoe kun je ervoor zorgen dat je leerlingen toch het maximale halen uit jouw lessen? 

De komende tijd deel ik 28 handvatten met je waarmee je leerlingen weer rechtop gaan zitten en zin hebben in de les.

Handvat 1: Help de leerlingen erin te geloven dat ze succes kunnen hebben 

We weten allemaal dat de houding van de leerkracht naar de leerling bepalend is voor succes. Als wij geloven dat de leerling het kan, dan is de kans vele malen dat hij of zij succes zal hebben.Maar dit is slechts de helft van het succesverhaal. Jouw geloof is niet genoeg, ook de leerling zelf moet erin geloven dat hij het kan. Als de leerling zelf erin gelooft, dan gaat hij ervoor en komt het leerproces op gang. Als de leerling er zelf niet in gelooft, dan kan hij nog zo intelligent zijn, dan is er ook geen succes.

Hoe overtuig je je leerlingen dat succes mogelijk is? 

Je zou denken door ze een opdracht te geven die ze allemaal kunnen doen. Immers, succes gegarandeerd. 

Hier ben ik het niet mee eens. 

Want wat is er aan de hand? Meestal zijn deze opdrachten veel te makkelijk en dragen op die manier niet bij aan een echte succeservaring. Eigenlijk zeg je met zo’n opdracht dat je niet gelooft dat ze een echte uitdaging aankunnen.

Dit is wat je doet.

In plaats van een makkelijke opdracht te geven, geef je hen een echte moeilijke opdracht en je helpt hen deze succesvol af te ronden.  Je legt de leerlingen uit dat het echt een moeilijke opdracht is en dat je niet verwacht dat ze het perfect zullen doen, net zoals jijzelf als leerkracht ook dingen niet perfect doet, maar dat ze er wel in zullen slagen, omdat je erin gelooft dat ze het kunnen, én dat je hiervoor het bewijs al gezien hebt. Ze hebben immers al heel veel dingen geleerd. Ze kunnen lezen en schrijven, ze kunnen fietsen, ze weten hun adres en telefoonnummer, sommigen spelen een muziekinstrument, sommigen kunnen al een ei bakken, ze kunnen op de computer werken, ze snappen perfect hoe een mobieltje werkt, etc. etc. 

Waar vind je nu die  uitdagende opdracht?

Ga naar een leerkracht die twee groepen hoger lesgeeft en vraag hem om een les voor jouw leerlingen. Zoek samen een les uit die over een maand behandeld zal worden. Ga met deze les naar jouw klas en vertel hen dat ze een opdracht gaan doen die bedoeld is voor groep ….  

Dus als ze dit kunnen, dan is het bewijs geleverd dat ze succesvol zijn.  

Neem bijvoorbeeld een taalopdracht: moeilijke woorden, of spreekwoorden. Bespreek deze met jouw klas, oefen ermee totdat ze deze woorden weten. Kennen ze deze woorden? Ga dan met jouw klas naar de hogere groep (die deze woorden nog niet geoefend heeft) en laat zien wat jouw klas kan!

Als de opdracht klaar is, zullen sommige leerlingen ongetwijfeld zeggen: “Maar dit was geen moeilijke opdracht”. Dit is je antwoord: “Natuurlijk niet, want iedereen in deze klas kan denken, en denken is de sleutel tot leren. We hebben goede hersenen in onze klas, dus laten we ze gebruiken.

Het hebben van hoge verwachtingen draagt eraan bij dat leerlingen meer en beter leren. Als de leerling er zelf ook van overtuigd is, is de opbrengst nog veel hoger. Het is het onderwerp van  kernprincipe 8 van brain-based teaching & learning.

 

Geef een reactie