was successfully added to your cart.

Winkelmand

Leerkracht

Hoe kun je je klaslokaal zo inrichten dat het inspirerend is voor elke leerling?

Door 1 september 2019 Geen reacties

Hoe kun je je klaslokaal zo inrichten dat het inspirerend is voor iedere leerling? Deze week het thema ZINTUIGEN. Hoe belangrijk zijn zintuiglijke prikkels in je klaslokaal? 

 

Ga je wel eens in een restaurant eten? Waar let je op bij de keuze voor het restaurant?

Natuurlijk het eten zelf. Ikzelf  houd bijvoorbeeld niet van vlees, maar wel van vis en van vegetarisch eten, dus daar selecteer ik op. Maar ook de ruimte zelf bepaalt voor een groot deel mijn keuze. Warm licht, knusse hoekjes, zachte banken, niet te chique, daar houd ik van. Al deze details maken echt het verschil of mijn eten goed smaakt of niet.

Stel je nu de kinderen voor in de klas. Elke dag brengen zij vele uren door in het klaslokaal. Hoe belangrijk is het om goed  na te denken over de inrichting ervan?

ZINTUIGLIJKE PRIKKELS

Kinderen zijn veel meer gericht op zintuiglijke prikkels dan de meeste volwassenen. Vier van de vijf zintuigen spelen een belangrijke rol. De manier waarop het lokaal eruit ziet, hoe het voelt, klinkt en ruikt hebben een grote impact op de wijze waarop kinderen tot leren komen. Gelukkig kun je met relatief simpele middelen jouw lokaal functioneel, comfortabel, welkom en inspirerend maken.

GELUID 

Hoe vaak komt het niet voor dat jouw lokaal gehorig is. Vanwege het verkeer, doordat leerlingen uit andere klassen er langs lopen, door de dunne wandjes tussen de lokalen…

Je kunt heel simpel een rustige sfeer creëren door zachte, rustige muziek af te spelen aan het begin en einde van je lessen. Met name klassieke muziek werkt enorm goed om het denkproces op gang te brengen.

MAAR…

Wat als de leerlingen klassieke muziek maar suf en saai vinden? 

Eigenlijk is dit juist een mooie kans voor jou als leerkracht om hier een leerervaring van te maken!

Als de kinderen kritiek hebben op jouw muziekkeuze, vraag hen dan om er 5 minuten geconcentreerd naar te luisteren en daarna hun mening te geven. Ga met hen in gesprek en geef aan dat het tijd kost om muziek echt te kunnen waarderen. Spreek met hen af om elke dag een paar minuten te luisteren naar de muziek om eraan te wennen. Vindt de meerderheid van de klas na deze week de muziek nog steeds suf, dan bedank je de kinderen voor hun inbreng. Eventueel kun je het experiment herhalen met de muziekkeuze van de kinderen.

GEUR

Scholen ruiken niet altijd even fris en uitnodigend. Toiletten, de lucht van een heleboel warme lichamen, verschillende parfums door elkaar, stof, noem maar op… 

Gelukkig is geur een van de meest simpele onderdelen om onder controle te hebben in je lokaal. In de winkel vind je tientallen luchtverfrissers die je kunt kopen. Helaas zitten deze luchtverfrissers vaak vol chemicaliën en dat is natuurlijk niet wat je wilt voor je leerlingen (en jezelf).

3 simpele en leuke tips

1.Maak samen met je klas een heerlijke natuurlijke geurbundel. Kies een aantal lekkere geurende bloemen of kruiden. Denk bijvoorbeeld aan salie en rozemarijn, of rozenblaadjes, lavendel, jeneverbes en citroengras.Bind de basis van de kruiden samen met behulp van een stukje natuurlijk katoenen touw. En wikkel de bundel strak, ook in het midden en bovenaan. Hang dit twee tot vier weken te drogen.

2.Geen zin in extra werk?Een hele simpele tip is om een wierookstokje te branden in je lokaal. Check wel even met de kinderen wat zij nu fijn vinden ruiken:)

3.Zet planten in je lokaal. Planten zijn van nature uitstekende luchtververfrissers.  Laat de planten het werk doen in je lokaal. Een lepelplant of Areca zijn prima luchtzuiverende planten die weinig verzorging nodig hebben.

VOELEN

Hoe voelt jouw klaslokaal? En dan bedoel ik niet letterlijk voelen, maar figuurlijk. 

Kom je lokaal binnen en voel eens: voelt jouw lokaal uitnodigend en comfortabel? Is het er behaaglijk, niet te warm of te koud? Zijn de lampen niet te fel? Hebben de muren een warme kleur, of zijn ze gewoon wit (of nog erger: grijsachtig van het vuil). 

Hoe voelt jouw lokaal? Loop eens binnen bij andere klaslokalen. Vergelijk ze met die van jou en probeer te achterhalen waarom het ene lokaal prettiger aanvoelt dan het andere voor jou. 

Soms mag je de muren van je lokaal niet verven. Het kan toch de moeite waard zijn om het te bespreken met de directeur en aan te geven dat een comfortabele leeromgeving veel kan opleveren voor het leerrendement van de leerlingen.

 

ZIEN

Natuurlijk moet je lokaal er ook uitnodigend en inspirerend uit ZIEN. Mooie posters zijn altijd geschikt voor op de muren, maar je kunt ook denken aan voorgaande klassenfoto’s, verschillende soorten kalenders, quotes (denk aan growth mindset quotes), vlaggen, landkaarten, of menukaarten op de muren. Planten in de vensterbank doen het ook altijd goed. Als je ruimte hebt dan zien kussens op de vloer er ook altijd gezellig uit, waar kinderen kunnen zitten en lezen.

TIP: Heeft jouw lokaal visueel materiaal voor die leerlingen die het nodig hebben om af en toe af te dwalen? Uit onderzoek blijkt dat zelfs als leerlingen geen aandacht hebben voor de les, ze toch informatie opnemen die in de muren om hen heen te zien is. Inspirerende quotes werken hier heel goed. 

 

Een aantal inspirerende quotes zijn:

Door mijn fouten leer ik

Ik ben op de goede weg

Wat kan ik van iemand anders leren?

Dit gaat me tijd en moeite kosten

 

Dit artikel is onderdeel van de twaalf kernprincipes die horen bij brain-based teaching & learning. Wil je meer weten hierover? Hieronder kun je mijn webinar downloaden waarin je kennismaakt met de 12 kernprincipes en de 6 persoonlijkheidstypes die je in je klas hebt.

Hier kun je het webinar downloaden

groetjes Manon

Geef een reactie