BlogDyslexie

Ik haat mindmaps maken

Door 18 oktober 2018 Geen reacties

Op de foto zie je het  portret van de tweede groep die deze week de cursus “snel leren is leuk leren” afmaakt. Tenminste, bijna de hele groep, want die ene jongen wilde niet op de foto:)

 

In de laatste les zijn we aan de slag gegaan met een mindmap voor de spellingwedstrijd die eind oktober zal plaatsvinden.

1 meisje op de foto slaakte een diepe zucht toen ze hoorde dat we een mindmap gingen maken.

Ik haat mindmaps maken

Ditzelfde meisje heeft dyslexie.

Mindmaps zijn over het algemeen fijn om te maken voor kinderen met dyslexie, dus ik vroeg me af waarom ze zo’n hekel had aan mindmaps.

Ik keek het even aan.

En ik begreep waarom.

Op elke (gekleurde) tak van de mindmap schreef ze lange zinnen, die ze precies overnam van de tekst uit het boek.

Bij het maken van een mindmap is het juist de kunst om steekwoorden te gebruiken, en geen hele zinnen over te nemen.

Zeker bij kinderen met dyslexie is het veel fijner om weinig woorden te gebruiken. Elke keer een zin lezen kost de dyslecticus veel te veel tijd en leidt af van de betekenis.

Gebruik 1 of 2 kernwoorden, die een beeld oproepen van wat de gehele betekenis is.

Nog beter is het om een tekeningetje of een symbool te maken die een juist beeld oproepen van de inhoud. De inhoud wordt direct duidelijk, de leerling wordt niet afgeleid door het moeizaam ontcijferen van letters en zinnen.

Tip: Zorg er wel voor dat de tekening of het symbool duidelijk aangeeft wat de kern is.

 

   voorbeeld van een mindmap

De komende weken geef ik nog veel meer tips en informatie over het thema dyslexie en anders leren.

Wil je ook meer weten over dit onderwerp? Hier kun je je gratis aanmelden.

 

Geef een reactie