Meester Jelle is U!tblinker van de maand juli. Met een bijzondere les bezorgt hij elke leerling uit zijn klas een winnend lot uit de loterij.

HET ONTSTAAN VAN HET U!TBLINKERIDEE

Het idee ontstond tijdens de voorbereiding van een les leefstijl. Tijdens de voorbereiding merkte meester Jelle dat de leerstof nogal uitgebreid en niet inspirerend was. Op dat moment besloot hij de les op eigen wijze uit te werken.

Hij maakte kaartjes met de namen van alle kinderen erop.  In de les mocht vervolgens Ieder kind een kaartje pakken. Bij de naam van het kind dat ze getrokken hadden, moesten ze bedenken wat hij of zij waardeerde aan dat kind. Wat het talent was van dat kind. En dan niet een talent als “je kunt goed hockeyen”, want dat kan iedereen in de klas. Nee, het moest een talent zijn dat echt bij dat kind hoorde. Vervolgens las hij de kaartjes één voor één voor, zodat iedereen gezien en gehoord werd. Niet alleen degene waarvan de kwaliteit gezien werd, maar ook degene die deze herkend en benoemd had.

Het is mijn insteek om iedere leerling het gevoel te geven dat hij of zij echt GEZIEN wordt!

Meester Jelle is niet altijd leerkracht geweest. Hij is zijn loopbaan begonnen in de zakelijke dienstverlening, waar hij kandidaten moest selecteren voor een baan of begeleiden naar ander werk. Toen al zag hij in iedere kandidaat zijn of haar potentieel.

Op een gegeven moment besloot hij de zakelijke dienstverlening vaarwel te zeggen en het onderwijs in te gaan. Na de Pabo is hij gestart met een master voor gedragsdeskundige. Dit leverde een basis op die zijn verdere carrière als leerkracht zou bepalen.

De quote die de basis vormt voor zijn kijk op lesgeven:

Als je niet voor iemands kwaliteiten gaat, moet je van zijn gebreken afblijven  – Emiel van Doorn, trainer/coach bij StiBCO en Cedeso

Het idee van de les met de kaartjes sloot hier naadloos op aan. De doelstelling van de les was om de kinderen ECHT te laten kijken naar de ander. Om die ander echt te “ZIEN”. In positieve zin.

Het is makkelijk om iets te noemen wat je NIET leuk vindt aan iemand, maar het is veel interessanter om te kijken naar wat iemands TALENT is. En het levert ook veel meer op.

DE LEEROPBRENGST

Een mooi voorbeeld van een leeropbrengst was dat meisje dat dyslectisch is en het daardoor best wel moeilijk heeft op school. Als haar talent werd genoemd dat ze echt een doorzetter is.

Toen dit in de klas werd verteld, zag je dit meisje groeien. En rondkijken in de klas. Want, wie is diegene die mij GEZIEN heeft.

De opdracht was niet voor alle kinderen even makkelijk. Niet alle kinderen konden direct een talent opschrijven van degene die zij getrokken had. Sommige kinderen moesten een beetje geholpen worden. Dat is prima.

De leeropbrengst voor ALLE kinderen? Nadenken over de kwaliteiten van een ander, en deze ook benoemen naar de ander toe. Een leeropbrengst die zomaar een groot verschil zou kunnen maken.

 

Geef een reactie