was successfully added to your cart.

Winkelmand

Leerkracht

Waarom onze leerlingen zo’n moeite hebben met concentratie?

Door 15 augustus 2019 Geen reacties
concentratie

Mijn klas is aan het werk. Goed geconcentreerd, zo lijkt het. Toch zie ik vanuit mijn ooghoek dat Yannick bezig is met het maken van een vliegtuigje, dat Clara heel zachtjes aan het praten is met haar buurvrouw, en dat zowel Klaas als Eva kijken naar die bromvlieg in de klas.

Hoe komt het toch dat concentratie zo moeilijk is? (en nee, dit geldt niet alleen voor onze leerlingen, maar ook voor onszelf) Hoe werkt het met ons concentratievermogen? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze leerlingen laser-focus ontwikkelen? 

Hieronder lees je waarom. En een oplossing!

Ons brein is constant op zoek naar nieuwe prikkels. Waarom? Als we nieuwe prikkels ervaren maakt ons brein dopamine aan. Dopamine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Het  is een stofje dat in de hersenen wordt aangemaakt en dat ervoor zorgt dat we ons even gelukkig voelen. 

Neem die bromvlieg uit mijn voorbeeld:  het brein juicht bij het zien en horen van dit beest; yes, nieuwe informatie om te ontdekken! Geef je vervolgens toe aan de drang om de bromvlieg te volgen, dan wordt dopamine aangemaakt en voel je je even gelukkig.

Wat betekent dit voor onze concentratie? 

Helaas, dit is slecht nieuws voor onze concentratie. Want hoe meer we toegeven aan de drang om te reageren op nieuwe prikkels, hoe meer je je brein traint om afgeleid te raken. Het raakt eraan verslaafd! 

Het goede nieuws: er is een oplossing

De oplossing ligt ook in ons brein.Want: Het brein is als een spier. En spieren kun je trainen. Het concentratievermogen valt dus te trainen.

Hoe kun je het brein trainen? Je gaat oefenen. 

De leerlingen voeren onafgebroken één specifieke oefening meerdere malen uit, die je vervolgens herhaalt. Het doel wordt om meerdere malen per dag je aandacht onafgebroken vasthouden. Hoe vaker en langer jouw leerlingen dit doen, hoe beter de focus wordt.

De oefening

Start met je les. Zorg voor een prikkel. Dat kan van alles zijn. De meeste kinderen zullen hierdoor hun concentratie verliezen en zich focussen op die nieuwe, ongewone prikkel. 

Vervolgens spreek je met de leerlingen af om terug te gaan naar “de neutrale stand”.

Je volgt hierbij een vaste volgorde. 

-geef een teken dat de klas zich gaat voorbereiden om weer naar “de neutrale stand” te gaan.
-schuif je stoel aan
-ga rechtop zitten
-zet je voeten goed op de grond
-even zuchten, adem halen

Nu kun je weer verder gaan met waar je gebleven bent.

Herhaal deze oefening een aantal keren per dag.

Nu volhouden en de succesmomenten vieren. 💚

Vond je dit artikel interessant?  Inspirerend? Misschien kan ik je nog meer inspireren met het online webinar brain-based teaching & learning (want daar gaat het over). Hieronder vind je de link om direct naar het webinar te gaan.

Webinar: Brain Based Teaching & Learning

X Manon

Geef een reactie